Sunday 14 July 2013

Sos Ikan Bakar Bonda

Assalamualaikum! 

Sudah masuk dapur ke puan puan semua..menu hari ni mesti special sebab hari minggu so sempat la masak special kan. 

Untuk hari ni saya sediakan bahan untuk esok. Haaa kenapa awl bebenor yong? Sebab esok dah kerja, takut tidak sempat pulak. 

Tadi saya buat sos ikan bakar. Sebab memang dah plan esok insya Allah nak buat pari bakar.

Resipi kali ni memang di import dari Terengganu. Chefnya ialah mak saya sendiri. Teringat masa dulu bila di kampung menu ikan bakar wajib ada dalam setiap minggu berpuasa. Mak saya sebagai tukang buat sos ikan bakar, abah saya tukang bakar ikan dan saya tukang makan ikan! Ajaib kan! Wow! 
Hihihi..

Okay jom la kita tengok bahan bahan yang digunakan dan cara nak buat.

Bahan bahan:
1) * 6 biji bawang besar
2) * 3 biji bawang merah
3) Daun kesum
4) 5 sudu cili kisar / cili boh ( kalau tak nak pedas kurangkan sikit ye)
5) garam  suka suka hati
6) 3 sudu besar gula
7) 2 gelas air

Bahan yang bertanda * adalah kisar

             ~ Hero resipi kali ini ~

Cara cara :
1) Panaskan minyak 
2) Masukkan bawang yang telah dikisar
3) Masukkan cili kisar/ cili boh
4) Masukkan daun kesum
5) Masukkan air
6) Masukkan gula dan garam
7) Masak dalam keadaan api sederhana, selama 1jam lebih. Lagi lama lagi tahan lama.
** jangan telalu cair dan jangan terlau pekat. 

Ok.. Selamat mencuba! 

Disimpan untuk digunakan esok hari!!



No comments:

Post a Comment