Saturday, 13 July 2013

Kuih layang layang

Assalamualaikum semua..

Semoga sihat2 aje.. Cm mana puasa? Okay? Semoga baik2 aja.😃

Okay tadi sahur makan apa? Ke ada yang tidak bangun sahur? Seeloknya, bangunlah sahur ye kerana pada sahur itu ada keberkatan dan dengan sahurlah membezakan puasa kita orang Islam dengan puasa org bukan Islam.

Ok.. Lepas sahaja sahur tadi, aku tidak tahu kenapa aku jd rajin seperti masao dalam cerita shin chan tu..Biasanya lepas subuh mata ngantok je.. Nak2 hari bekerja.. Tapi hari minggu ni semangat plak aku basuh baju, dan paling tidak boleh terima aku lipat baju satu bakul! Padahal aku ni ada penyakit alergic sikit dgn aktiviti lipat baju ni.. Tidak tahu kenapa.. Memang tidak pernah jatuh hati dengan lipat baju ni.. Kalau lah ada mesin lipat baju.. Memang aku la akan beli! 

Ok.. Sesudah itu.. Aku rajinkan diri plak untuk siapkan kuih layang layang plak.Sebenarnya aku baru tahu nama kuih ni cam ni. Selama ni panggil kerepek layang layang je. Tapi aku masih musykil kenapa ia dipanggil kuih layang layang.hmmmnm..

Aku dapat inspirasi untuk mencuba buat kuih ni bila tengok kakak ipar aku yang buat. Dalam 1/2 tahun jugak kot nak datangnya seru untuk aku buat ni!

Ok.. Mari kita sama- sama kongsi resipi dan cara buat..

Bahan - Bahannya:

1) Kulit  popia ( saya beli je kat kedai )
2) Lidi sate 
3) Gula kastor 
4) Sedikit air ( sebagai gam kulit popia)
5) Minyak untuk menggoreng




Cara caranya :

1) Letakkan satu kulit popia di atas pinggan @ papan pemotong 
2) lidi digunakan untuk memudahkan proses menggulung.
3) gulung sehingga habis dan letakkan sedikit air bagi melekatkan kulit popia.
 ( tapi jangan gulung bagi ketat sangat takut susah pulak nak tanggalkan lidi tu)
4) keluarkan lidi



5) Potong kulit popia mengikut bentuk yang anda suka :)



6) Gorengkan kulit popia dalam api yang sederhana sehingga warna kulit popia menjadi kekuningan. Okay angkat ler..
7) Biarkan ia lebih kurang 10 minit supaya sejuk sedikit



8) Gaulkan kulit popia yang telah digoreng itu bersama gula kastor..



9) Haaaa siap la.. Senang je kan? Bahan pun tidak banyak yang perlu guna, sambil tengok cerita korea pun boleh layan ni.. Hehe tapi nak berkat sambil gulung gulung tu kita Salawat ke atas nabi.. 
Insya Allah sedap dan berkat!
Masak dari hati masak with iman kata Chef Ammar..


Tapi aku rasa tak nak bagi nama kuih layang layang la. Boleh tak? Nak panggil kuih kasih bersatu. Haaaaa ibarat kulit popia dan gula yang akhirnya bersatu dan duduk bersama sama di dalam bekas! 

** kalau anda tidak suka manis, anda semua boleh letakkan serbuk nestum dan milo ataupun bagi yang suka kan pedas, salutkan dengan sambal pekat ala2 sambal popia tu.. Okay? suka suka hati la.. Kata Chef Ammar lg!

Ok kawan2 tersayang, boleh la mencuba.. Boleh buat kudap kudapan masa tengok tv ke, jalan jalan ke, jamuan raya ke. Ok. Assalamualaikum.





No comments:

Post a comment