Saturday, 24 August 2013

Nasi Lemak Ikan Gaya Kuala Terengganu

Asslamualaikum, 

Hai! Buat apa di hari minggu ni. Pasti sibuk dengan open house hari raya kan. Ye la, orang KL kan jenis beraya sampai sebulan! 
Okaylah, kita stop sembang pasal open house, hehe kali ni nak berkongsi resipi nasi lemak style terengganu. 

Bukan apa, kat KL ni memang belum jumpa lagi nasi lemak ikan aye ( ikan tongkol) . Kt terengganu, nasi lemak dia lauk ikan. Tak sama macam KL, lauk kerang, sotong, rendang, sardin. Macam2 lagi la KL ni! 

Okay, minggu lepas, saya dan suami bergotong rotong buat nasi lemak. Saya ditugaskan masak sambal dan bahan yang lain, encik suami buat nasi lemak.moh ler kita kongsi resipi!

Bahan bahan untuk nasi lemak: 
1) 1 biji Bawang merang dihiris
2) Sedikit halia dihiris
3) Daun pandan diikat nanti sbg pewangi nasi
4) garam
5) 2 pot santan untuk 3 pot nasi
6) 1 pot air
Cara- cara : 
- Campurkan kesemua bahan. Masak nasi seperti biasa

Bahan untuk sambal ikan aye/ tongkol :
1) 1 ekor ikan tongkol di rebus bersama asam gelugor. Ikan di Potong kecil kecil
- rebus jangan terlalu lama takut ikan hancur
2) bawang kisar
3) cili kering kisar
4) gula
5) garam

Cara cara:

1)  tumiskan bawang dan cili kering
2)  masukkan gula dan garam.
Masak dalam api yang sederhana  supaya sambal dimasak elok. 
3) masukan ikan  ke dalam sambal. Biar sebati.
* siap la...


Bahan bahan lain yang dimakan bersama
1) telur rebus
2) timun
3) Ikan bilis goreng

Okay! Selamat mencuba! 

Sardin Roll

Assalamualaikum! 

Apa khabar anda semua dihari ini. 

Hari ini saya ingin berkongsi resipi mudah sahaja dengan anda semua. Sardin Roll. Pernah dengar? Pernah makan? Pernah buat? Haaa.. Mari kita tengok cara cra nak buat sardin roll ni.

Bahan bahan: 
1) Roti 
2) 4 Ekor sardin tin
3) Bawang besar di hiris halus
4) Cili besar /merah di hiris
5) Daun sup dicincang 
6) Bread Crumbs (Serbuk Roti)
7) 1 biji telur
8) 2 biji limau kasturi

Cara cara:
1) Isi ikan sardin di hancurkan. ( pakai garfu je )
2) Masukkan isi ikan sardin ke dalam kuali, masak bersama bawang, cili merah dan daun sup.
3) Perahkan air limau kasturi.
4) Masak sehingga sardin kelihatan masak. ( jangan terlalu kering sangat ye)
 
~ inilah rupa inti yang telah dimasak ~

5) Ambik sekeping roti, ratakan permukaan roti. Saya pakai gelas je. Hehe jangan lupa alas atas permukaan roti tu dengan plastik yang bersih..

6) letakkan inti , kalau buat sendiri, boleh letak inti banyak banyak. Hehe 


7) ok, boleh mulakan proses menggulung! Untuk bahagian hujung tu, boleh gunakan telur @ air sebagai "gam". 

8) Bila roti dah berjaya digulungkan dengan kemas, kita gulinkan pula ia atas telur yang telah kita pukul. Haha cam pelik je dengar.

 
9) Bila semua permukaan roti dah disalut dengan telur, kita gulingkan atas permukaan serbuk roti pulak! Wow.. Banyaknya prosea gulung dan guling. 

 
10) Bila semua dah on, anda boleh mulakan proses menggoreng. Minyak jangan termpau banyak ye nanti berminyak pulak.

~ tadaaaa!! Inilah hasilnya... 

Kalau bosan asyik gulung guling je sampai pening, anda boleh buat bentuk cam ni. Lagi senang! 
         Heheheh ... Hehehheheh..

Ok! Selamat mencuba ye!

Balik Kampung Episode 2

Selamat Hari Raya!! 

Hehe seronok ke berhari raya? Yang dapat duit raya mestilah seronok kan.

Okay, hari tu bercerita tentang balik kampung ke kampung saya. Hari ni saya nak berkongsi pulak kisah di kedah plak.

Perjalanan kami ke Kedah di iringi hujab, cuaca yang redup. Kereta pun dah mula banyak di atas jalan kerana dah ramai mula balik kg. 

Salah satu  benda yang saya nanti nantikan di kedah ialah untuk melihat sawah padi! 

Serius! Suka gila bila masuk kedah, nampak sawah padi tengah menghijau!
Dah terbayang dah saya dan suami menjadi orang orang di tengah bendang!
Hehehe..

Lagi best bila rumah kami di kedah betul betul sebelah bendang. 
Tak percaya?  Haaa tengok lah! Comel tak kami? Hehe 






   Peace! Ok! Selamat hari raya naaa!!

Saturday, 17 August 2013

Balik Kampung Episod 1

Assalamualaikum! 

Hello.. Lama betul tak update entri ni. Sibuk beraya la katakan!
Sebelum terlupa, nak ucapkan selamat hari raya pada anda semua! 
Mesti seronok kan bercuti dan berhari raya.

Disini saya nak berkongsi la pengalaman saya dan suami pulang ke kampung berhari raya. Tahun ni turn berhari raya di kampung encik suami saya, Kedah. 
Jadi seperti biasa adat kami, sebelum balik ke Kedah, perlu balik ke kg saya dulu kuala Terengganu untuk berpuasa dan bersahur di sana. Begitulah jua kalau turn balik raya ke terengganu.kena balik Kedah dulu. 

Kami buat cm ni supaya kami dapat berjumpa semua ahli keluarga sebelum raya dan selepas raya. Baru adil kan? Hehe.. Dan syukur la setakat ni belum ada berperang pasal nak balik kg beraya. Pelik jugak bila dengar ada yang duk bermasam muka, bergaduh semata mata berebut nak balik raya! Alahai..

Okay, berbalik pada motif utama.. Hehe saya dan suami bertolak pulang ke Kuala Terengganu pada 3 Ogos 2013 jam 
4 Pagi. Saya sediaka. Bekal nasi butter,Ayam goreng rempah dan tomato sebagai ulam.Alhamdulillah perjalanan kami lancar. Kami singgah bersahur di Petronas Karak. Ramai juga yang singgah bersahur bersama keluarga. Seronok melihat! Selesai sahaja solat subuh, kami sambung perjalanan kami.

Syukur kerana segala perjalanan kami dipermudahkanNya. Boleh dikatakan awal juga kami dah masuk area Kuala Terengganu. So, kami ambik kesempatan untuk singgah berdating di Pantai Penarik, Dungun. Memang teruja. Saya sebagai rakyat jati Terengganu ni pun teruja apatah lagi org Kedah! Haha.. Seronok apabila dapat mendengar ombak bertemu pasir pantai. Kami siap main kutip kutip siput lagi. 



Inilah beberapa gambar kenangan kami di pantai! Selebihnya di instagram ler.. Hehe..

Bila dah bosan, penat, kami pun sambung semula perjalanan kami. 

Ayuh jom! Sambung tdo ler.. Driver je tak boleh tido.. Hehe

Tuesday, 30 July 2013

Kuih Raya Pelik

Assalamualaikum

Sempena musim perayaan ni. Ramai yang duk pulun tempah kuih dan buat kuih. Haaaaaaiiiii dah lama saya tidak buat kuih raya. 

Tiba tiba terkenang saat zaman kecil, bersama kakak dan adik pakat tolong mak saya buat kuih. Mula mula semua semangat tapi lama lama sorang sorang hilangkan diri sebab lama sangat nak tunggu kuih siap bakar. Hahhaha..

Ok kali ni saja je nak kongsi dengan anda kuih kuih yang agak pelik didunia ini. Jom kita terjah!

1) Agak agak, sampai hati tak nak makan kuih ni.Macam sayang je nak makan kan!

2) Yang ini macam comel je zirafah tu


3) Kuih ni kena makan waktu siang je. Takot nak makan malam2..weeeeeee

4) kuih ni mesti ramai yang suka! 

5) Siapalah pencipta kuih ni kan..

Itulah sebahagian daripada jenis kuih yang agak pelik saya jumpa. Tapi sebenarnya saya ni bukan penggemar kuih raya. Kalau pergi beraya umah orang, saya tak pandang pun kuih raya sangat-sangat, saya lebih suka makan sate, lemang, nasi, ketupat,..

Tapi kuih semperit mak saya memang paling best! Rindu nak makan banyak banyak kuih cm ni!

('',)

Dan kuih terkini yang menjadi pujaan hatiku ialah ..kuih tak tahu nama! 



Sunday, 21 July 2013

Bazar Ramadhan

Assalamualaikum.

Salam 12 Ramadhan.
Apa menu untuk berbuka puasa hari ini? 
Hari ni hari Ahad, mesti menu gempak kan. Hehe

Setelah 11 hari kami berpuasa, kami bejaya tidak jejakkan kaki ke bazar. Kiranya berjaya juga lah kami kn? Hehe 

Bukan apa, sebelum Ramadhan lagi, kami telah tetapkan undang undang tentang "larangan" pergi ke bazar pada hari bekerja. Hanya hari minggu je boleh pergi. Salah satu sebabnya adalah untuk menjimatkan kos.

Tapi pada hari ini, akhirnya kaki kami jejak jua di bazar Ramadhan. Kami pergi bazar putrajaya je. Sebab kat sana lah agak meriah sikit.

Kami solat Asar di Masjid Besi dulu, lepas je solat, terus serang bazar. Wooooi meriah nya.

Dari rumah plan seorang hanya patut berbelanja RM5 sahaja. Tapi, benarlah kata orang, nafsu makan terus berubah bila dah pergi bazar!

Encik suami saya dah beli nasi beriani dan gulai kawah . Saya pulak tepung pelita dan nasi kerabu ayam bakar. Kami gagal dgn plan bajet RM5  sahaja..hehhee

Wednesday, 17 July 2013

R a m a d h a N


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Ikan bakar

Assalamualaikum!

Sihatkah? Puasakah?
Apa menu untuk berbuka puasa hari ini? Kalau masih tidak tahu nak masak apa, mari kongsi kongsi resipi ikan bakar saya ni.. Hehehe

Tapi sebelum buat ikan bakar tu pastikan dah ada sos untuk bakar tu.Untuk dapatkan resipi tu, boleh la tengok berkaitan sos ikan bakar bonda yang saya post.

Ok bahan bahan untuk buat ikan bakar ialah: 
1) 2 ekor ikan pari.
2) Daun pisang.
3) Sos ikan bakar.
4) Alat pemanggang. ( saya pakai pemanggang ajaib)



Cara - cara : 
1) Panaskan pemanggang bersama sedikit minyak.
2) Letakkan daun pisang untuk lapisan bawah.
3) Letakkan sos ikan bakar di atas daun pisang.
4) letakkan ikan pari ( ikan telah disapu sos ikan bakar)
5) Tutupkan ikan dengan daun pisang.
6) Tutupkan penutup pemanggang.

* masak lebih kurang 1/2 jam untuk setiap  bahagian sebelum diterbalikkan.
* ikan bakar dan sos pencicah ibarat irama dan lagu. So saya telah buat 2 jenis sos pencicah 

Pencicah sos kicap :

1) Kicap cair
2) 1 sudu teh gula
3) 1 sudu sos tomato
5) 3 biji cili api yang dihiris
6) 1 ulas bawang merah diulas / kecil

Cara caranya:
1) campurkan kesemua bahan. Rasa ikot suka suka hati! 

Pencicah air asam:
1) Air asam jawa
2) 1 sudu teh gula
3) Sedikit bawang yang dihiris
4) 3 biji cili api.

Campurkan kesemuanya! Siap!

Makan bersama ikan yang telah dibakar! InsyaAllah sedap.. Nak sedap lagi perahkan asam limau kasturi di atas ikan sebelum makan. 


Ok selamat mencuba! 




Tuesday, 16 July 2013

Hukum Mengganggu Orang Solat

Assalamualaikum..

Salam 7  Ramadhan.
Pejam celik pejam celik..sekejap je.dah satu minggu kita berpuasa.
Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang masalah yang boleh dikatakan selalu kita semua alami .

Mungkin tanpa kita sedar, kita adalah penyumbang kepada pengganggu orang yang sedang solat.
Ada yang membaca al-Quran,berzikir  dengan kuat tika berada di masjid, surau. Tanpa menghiraukan ada jemaah yang sedang solat pada tempat yang sama. Perkara ini kita tidak boleh memandang acuh tak acuh atau tidak ambil serius.

Dalilnya adalah Dari Abu Sa’id ia berkata:
Rasulullah s.a.w pernah i’tikaf dimasjid, lalu beliau mendengar (sebagian sahabat) mengeraskan bacaan (mereka), maka beliau membuka tabir (kemahnya) dan beliau bersabda: ‘Ketahuilah! Sesungguhnya tiap-tiap kamu itu bermunajat (berbisik) kepada Tuhannya, oleh karena itu janganlah sebagian kamu mengganggu kepada sebagian yang lain dan janganlah sebagian kamu mengeraskan bacaannya kepada sebagian yang lain” (Hadits Shahih riwayat Abu Dawud no hadits: 1332)
Allah S.W.T Telah berfirman
Berdoalah Tuhan kamu dengan rasa tunduk merendahkan diri dan tersembunyi, karena sesungguhnya Ia tidak mencintai orang-orang yang melampaui batas” (Al-’Araaf:55)
Dan sebutlah Tuhanmu di dalam dirimu dengan merendahkan diri dan dengan rasa takut dan dengan tidak mengeraskan suara diwaktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi orang-orang yang lalai“. (Al-A’raaf:205)
Dari 2 ayat diatas dapat kita fahami bahwa Allah S.W.T memerintahkan kita berdoa dan berdzikir dengan:
  1. Merendahkan diri 
  2. Dengan tersembunyi (berbisik) dengan tidak bersuara keras.
Selain itu 2 ayat diatas menjelaskan bahwa:
  1. Allah S.W.T  tidak mencintai orang-orang yang melampaui batas di dalam berdo’a dan berdzikir dengan suara keras.
  2. Kita diperintahkan demikian, supaya kita jangan menjadi orang-orang yang lalai dalam mengingat Allah Subhanahu wa’ta’ala.

Oleh itu, bila kita berada di dalam masjid, surau ataupun di sekeliling kita ada yang sedang solat,pastikan kita "off" ataupun "silent" handphone anda semua ok!

sama samalah kita bersepakat ke arah kebaikan. Anda buat anda dapat.



Monday, 15 July 2013

Serunding

Assalamualaikum!


Serunding. Serunding.

Waktu berbuka  di waktu senja
Berbuka bersama saudara mara,
Enak di makan begitu saja,
Itulah serunding pembuka selera

Siapa yang tidak gemarkan serunding?
Cer nyakap.. Cer nyakap..

Saya memang hantu serunding.
Lebih lebih lagi serunding daging.
Biasa serunding akan banyak di pasaran bila tiba bulan Ramadhan. 

Serunding daging ni saya suka jadikan lauk. Makan bersama nasi panas. Teringat lauk masa zaman bujang dulu. Serunding, nasi putih, telur dadar. Woooow sedap. Jauh lagi sedap dari lambchop! 


 Serunding daging

Kalau di Kedah, mak mertua saya akan buat serunding ikan bila tiba hari raya.
Dulu saya memang tidak suka serunding ikan. Tapi bila cuba rasa yang mak mertua masak, rasa sedap pulak. Hehe terus suka. Kalau di Kedah , serunding di makan bersama ketupat palas. Semuanya buat sendiri. Tiada beli2. Kagum! 

 Serunding ikan


Ketupat palas oh ketupat
Haaa selama saya hidup, kali pertama cuba bungkus ketupat adalah bila beraya di Kedah. Hancur! Memang tangan saya ni tidak berseni.. Huhu.. Ketupat disini rebus, kalau diterengganu dia goreng. Sedap gok weh boh!

Proses isi ketupat

Tadaaaa...

Pulut oh pulut

Bila hari raya, tidak dapat merasa pulut tidah sah.
Bagi aku seruding lagi best di makan bersama pulut kuning! Serius .. Saya memang hantu pulut kuning. Pernah kawan kawan tegur saya sebab makan pulut kuning macam makan nasi.. Berpinggan- pinggan. 

Untuk lagi sedap makan pulut kuning, makan bersama serunding, timun dan telur rebus.

Ok lah! Lagi banyak menaip di sini lagi banyak telan air liur ni!

 Sedap brader..

Ok... Selamat berpuasa!



Sunday, 14 July 2013

Udang Masak Kari

Assalamualaikum semua.

Salam 5 Ramadhan.

Kali ni saya ingin berkongsi resipi berkonsepkan kari pulak. Boleh ka? Ayoyo aci.. Boleh la..

Tapi kali ni saya tidak guna ayam, daging atau ikan. Tapi pakai udang pulak. So hari ni udang sebagai HERO kata chef Jo dalam masterchef. Hehe

Ok! Jom kita kongsi kongsi resipi dia jom!

Bahan bahan:

1) Udang dalam 15 ekor. (Untuk 2 orang makan)
2) Kacang panjang yang telah dipotong pendek pendek.
3) 3 ulas bawah merah dihiris ( untuk tumis)
4) 2 biji bawang putih dihiris ( tumis)
5) Rempah kari ikan Allagapas 
6) daun kari
7) 5 biji bawang besar ditumbuk
8) santan
9) sedikit jintan manis , jintan putih 


Cara caranya :

1) Tumiskan daun kari,bawang merah dan bawang putih bersama jintan
2) Bila dah naik bau, masukkan rempah kari yang telah digaul bersama bawang yang telah dimesin bersama sedikit air.
Pastikan api sederhana sahaja.
3) Bila rempah dah pecah minyak, tambahkan air 
4) kemudian masukkan santan. Kacau sentiasa. Sambil tu bolehlah bersalawat.
5) Bila santan dan kuah dah sebati, boleh masukkan udang dan kacang.
6) masukkan garam sebagai perasa
7) Bila semua dah masak.. Boleh ler tutup dapur gas tu.. Atau bahasa kg nya.. Tutup api .. Hehe

Haaaa ini lah rupanya 

Makan bersama nasi, sayur kailan memang best. Tapi encik suami ada lauk tambahan iaitu hasil masakkan dia sendiri tadi.. Ikan jaket belah belakang masak berlada! ( betul kot nama menu ni )
 Memang kesukaan dia ni. Tapi saya memang tidak berapa blh "kawan " dengan ikan ni kerana rasanya mmg tidak pernh memikat hatiku ni dari zmn kecil lagi.huhuhu...

So memcuba masak dia pun tidak pernah. nanti lah belajar dengan encik suami ye.

Ok.sekian dulu setakat ini. Kena tido awal sebab pagi tadi nyaris nyaris terlajak sahur. 

Ok selamat mencuba

Sos Ikan Bakar Bonda

Assalamualaikum! 

Sudah masuk dapur ke puan puan semua..menu hari ni mesti special sebab hari minggu so sempat la masak special kan. 

Untuk hari ni saya sediakan bahan untuk esok. Haaa kenapa awl bebenor yong? Sebab esok dah kerja, takut tidak sempat pulak. 

Tadi saya buat sos ikan bakar. Sebab memang dah plan esok insya Allah nak buat pari bakar.

Resipi kali ni memang di import dari Terengganu. Chefnya ialah mak saya sendiri. Teringat masa dulu bila di kampung menu ikan bakar wajib ada dalam setiap minggu berpuasa. Mak saya sebagai tukang buat sos ikan bakar, abah saya tukang bakar ikan dan saya tukang makan ikan! Ajaib kan! Wow! 
Hihihi..

Okay jom la kita tengok bahan bahan yang digunakan dan cara nak buat.

Bahan bahan:
1) * 6 biji bawang besar
2) * 3 biji bawang merah
3) Daun kesum
4) 5 sudu cili kisar / cili boh ( kalau tak nak pedas kurangkan sikit ye)
5) garam  suka suka hati
6) 3 sudu besar gula
7) 2 gelas air

Bahan yang bertanda * adalah kisar

             ~ Hero resipi kali ini ~

Cara cara :
1) Panaskan minyak 
2) Masukkan bawang yang telah dikisar
3) Masukkan cili kisar/ cili boh
4) Masukkan daun kesum
5) Masukkan air
6) Masukkan gula dan garam
7) Masak dalam keadaan api sederhana, selama 1jam lebih. Lagi lama lagi tahan lama.
** jangan telalu cair dan jangan terlau pekat. 

Ok.. Selamat mencuba! 

Disimpan untuk digunakan esok hari!!



Saturday, 13 July 2013

Mai sini sat.. Belajaq bahasa kedah naaa


 Assalamualaikum!

Malam ni pelik sikit entri nya.. Cek nk share sikit bahasa kedah. Cek x gheti sebenarnya cakap kedah. Cek gheti hok ayat ayat biasa ja.

Meh la kita tengok gambaq yang cek ada ambik kat internet untuk kita kongsi sama sama naa..




Walaupun sebenarnya suami saya orang kedah tapi saya belum fasih berbahasa negeri jelapang padi ni. 

Kedah ni best, orangnya pun baguih2, negeri cantik, dan salah satu bangunan di alor staq yang saya suka ialah Masjid Zahir. Mula mula tengok masjid ni saya dah jatuh cinta dengan senibina nya . Memang cantik. Apa lagi terus ambik gambaq buat painting ler.

Bukan senang nak belajar bahasa negeri orang. Bahasa negeri sendiri pun belum khatam sepenuhnya! Apa apa pun semua ini perlukan masa dan practice sokmo! 

Ok.. Tata noooo.

Ayam Goreng Pandan

Assalamualaikum! 

Sihatkah? Okaykah? Tidurkah? Haaa dah pikir ke apa menu untuk berbuka puasa petang ni? 

Kalau belum, masih sempat untuk tengok buku resipi tu.. Hehe

Petang ini insyaAllah saya  nak buat ayam goreng pandan. 
Idea nak buat menu ni tercetus selepas ada seorang staf dekat pejabat saya bagi daun pandan. Banyak dia bawak hari tu, so semua pulun ambik. Majoriti kata nak buat kuih tapi saya rasa nak buat versi lain. Hehe jom kita kongsi kongsi bahan dan cara masak! 

Bahan bahan: 
1) Ayam bahagian dada di potong.
2) 2 batang serai
3) 1sudu teh ketumbar ( kalau ada serbuk ketumbar lagi senang)
4) 3 ulas bawang putih
5) 1 1/2 sudu teh lada sulah
6) 1 sudu teh gula
7) 1 sudu besar kicap cair
8) Garam 
9) Daun pandan
10) lidi sate yg dipotong @ lidi pencungkil gigi


Cara caranya :
Mula mula sekali Saya sediakan bahan perapan ok..
* kisarkan serai, ketumbar dan bawang putih.
* gaulkan bersama gulu, garam, lada sulah, kicap bersama ayam yang telah dibersihkan. Seperti gambar di bawah.

Saya perapkan lebih kurang 3jam.. So sementara tunggu perap lama tu, boleh la main candycrush dulu ke.. Main sodoku ke.. Hehehe

Ok! Bila dah cukup masa perapan tu, boleh la kita memulakan proses membungkus ayam di dalam daun pisang. Tapi.. Maaf sgt2 sebab gambar proses membungkus tu xda sebab tidak cukup tangan nak ambik gambar! Sorry ye.. Tapi kawan kawan semua boleh cuma tengok di google, disitu ada tunjuk cara membungkus .

Ni gambar setelah dibungkus dengan daun pandan dan lidi digunakan sebagai " kunci" daun pandan tu daripada terbuka. Emmm bau daun pandan memang wangi.

Ok, bila dah siap.. Boleh la kita menggorengnya dalam keadaan api sederhana. Lebih kurang 8-10minit. Masa menggoreng, bau pandan naik semerbak! Suka suka suka! 

Ok..inilah hasilnya syg ku semua..


Nak lebih sedapnya sebenarnya kena buat sos dia pulak. Tapi apakan daya, tidak sempat! So makan dengan cili sos botol pun boleh .. Yang penting, ayam bi wangi sangat.... Hehehe

Ok, selamat mencuba!



Kuih layang layang

Assalamualaikum semua..

Semoga sihat2 aje.. Cm mana puasa? Okay? Semoga baik2 aja.😃

Okay tadi sahur makan apa? Ke ada yang tidak bangun sahur? Seeloknya, bangunlah sahur ye kerana pada sahur itu ada keberkatan dan dengan sahurlah membezakan puasa kita orang Islam dengan puasa org bukan Islam.

Ok.. Lepas sahaja sahur tadi, aku tidak tahu kenapa aku jd rajin seperti masao dalam cerita shin chan tu..Biasanya lepas subuh mata ngantok je.. Nak2 hari bekerja.. Tapi hari minggu ni semangat plak aku basuh baju, dan paling tidak boleh terima aku lipat baju satu bakul! Padahal aku ni ada penyakit alergic sikit dgn aktiviti lipat baju ni.. Tidak tahu kenapa.. Memang tidak pernah jatuh hati dengan lipat baju ni.. Kalau lah ada mesin lipat baju.. Memang aku la akan beli! 

Ok.. Sesudah itu.. Aku rajinkan diri plak untuk siapkan kuih layang layang plak.Sebenarnya aku baru tahu nama kuih ni cam ni. Selama ni panggil kerepek layang layang je. Tapi aku masih musykil kenapa ia dipanggil kuih layang layang.hmmmnm..

Aku dapat inspirasi untuk mencuba buat kuih ni bila tengok kakak ipar aku yang buat. Dalam 1/2 tahun jugak kot nak datangnya seru untuk aku buat ni!

Ok.. Mari kita sama- sama kongsi resipi dan cara buat..

Bahan - Bahannya:

1) Kulit  popia ( saya beli je kat kedai )
2) Lidi sate 
3) Gula kastor 
4) Sedikit air ( sebagai gam kulit popia)
5) Minyak untuk menggoreng




Cara caranya :

1) Letakkan satu kulit popia di atas pinggan @ papan pemotong 
2) lidi digunakan untuk memudahkan proses menggulung.
3) gulung sehingga habis dan letakkan sedikit air bagi melekatkan kulit popia.
 ( tapi jangan gulung bagi ketat sangat takut susah pulak nak tanggalkan lidi tu)
4) keluarkan lidi



5) Potong kulit popia mengikut bentuk yang anda suka :)



6) Gorengkan kulit popia dalam api yang sederhana sehingga warna kulit popia menjadi kekuningan. Okay angkat ler..
7) Biarkan ia lebih kurang 10 minit supaya sejuk sedikit



8) Gaulkan kulit popia yang telah digoreng itu bersama gula kastor..



9) Haaaa siap la.. Senang je kan? Bahan pun tidak banyak yang perlu guna, sambil tengok cerita korea pun boleh layan ni.. Hehe tapi nak berkat sambil gulung gulung tu kita Salawat ke atas nabi.. 
Insya Allah sedap dan berkat!
Masak dari hati masak with iman kata Chef Ammar..


Tapi aku rasa tak nak bagi nama kuih layang layang la. Boleh tak? Nak panggil kuih kasih bersatu. Haaaaa ibarat kulit popia dan gula yang akhirnya bersatu dan duduk bersama sama di dalam bekas! 

** kalau anda tidak suka manis, anda semua boleh letakkan serbuk nestum dan milo ataupun bagi yang suka kan pedas, salutkan dengan sambal pekat ala2 sambal popia tu.. Okay? suka suka hati la.. Kata Chef Ammar lg!

Ok kawan2 tersayang, boleh la mencuba.. Boleh buat kudap kudapan masa tengok tv ke, jalan jalan ke, jamuan raya ke. Ok. Assalamualaikum.