Wednesday, 14 November 2012

:: keropok lekor oh keropok ::

Assalamualaikum!

semoga kalian semua sihat...siapa kat sini suka makan keropok lekor?? 
Rugi kot kalau anda tak suka..hehehehe
keropok lekor merupakan makanan dari negeri Terengganu.Ralat rasanya kalau pergi ke sana tetapi tidak merasa keropok lekor..betol tak?

oleh kerana aku ni tak duduk di Terengganu..so agak sukar untuk dapat makan keropok lekor versi terengganu ni..yang ada di sekitar Lembah Klang ni..semuanya keropok jenis pelik tapi benar..keropok ala2 "kertas","plastik"..lembik je..ikan tak rasa sangat..banyak tepung je...ikan sikit..so tak umpph!
so..bila dah merasa nak makan keropok tu..aku try ler buat keropok lekor sendiri..
haaa..jom tengok!

Bahan- bahan yang diperlukan ialah..

1kg isi ikan kembung yg telah siap dibuang kulit dan tulangnye.
3/4 mangkuk tepung kanji (yang ni aku x letak sebab xda..)
3 genggam tepung gandum
Sedikit garam halus
Air secukupnye(anggaran 1/2 cawan je) 


Cara- cara memprosesnya:-

-Ikan dibersihkan dan dibuang kepala,ekor,kulit dan tulangnye.
-Kisar isi ikan td bersama air,garam.
-Tuang isi ikan yg telah disiap kisar kedalam bekas (foto 1)
-Masukkan tepung kanji bersama tpg gandum,gaul sebati sehingga menjadi doh tidak melekat ditnggan.Lihat foto 2
-Kemudian gentil seperti foto 3,menggikut saiz sendiri ye.
-Rebus dalam air yg mendidih.Apabila keropok tu dah timbul itu maknanye dah masak boleh diangkat dan disejat airnye.


Resipi sos:
- Cili Kisar
- Cuka
- Garam
- Gula
- Sedikit air
Cara-caranya: masukkan cili yang teah dikisar bersama sedikit cuka,gula ,garam,air..masak sehingga terasa cili telah masak....siap ler!


                                                          ( isi ikan yang telah dibersihkan )


                                                                            (  foto 1)

                                                                             ( foto 2)


                                                                           ( foto 3)

                                                     ( setelah gentel..rebus seketika)



                                             inilah hasilnya....syukur Alhamdulillah..berjaya...

selamat mencuba kawan2!!




No comments:

Post a Comment